Siyasal İslamcılıkta Reform

Aslında konu daha farklı olacaktı ama güncelle çakıştı. İslamda reform tartışmaları, yanlış hatırlamıyorsam Yaşar Nuri Öztürk’ün iddialarıyla, araştırmalarıyla, ona karşı yöneltilen bir suçlama olarak ortaya atıldı. Elbette hiç bir dinde reform söz konusu olamazdı. Türkçe anlamıyla düzeltme, Tanrı’nın getirdiği herhangi dinde nasıl ihtiyaç olur, Tanrı düzeltilecek yanlışları olan dini nasıl getirir söylemi, tüm dinlerin iman edenleri ve ruhbanlarının büyük kısmınca dile getirilir. Aslında olmaması gerektiği halde üretilmiş ruhban sınıfı İslam içinde de vardı ve sonuçta İslam’da reforma şiddetle itiraz edildi. Reformistler çaresiz olarak, dinde reform değil, yanlış inançları düzeltme aslına döndürme dediler.

Bu sürecin iki yönü vardı. Reformistler iki ana dala ayrılıyordu, bizler gibi sosyalist, Kemalist, sosyal demokrat çizgide olanlar sadece Yaşar Nuri ekolünü ve ona şu ya da bu ölçüde yakın olanları gördük. Oysa daha kalın çizgilerle reformist, hatta radikal reformist bir çizgi vardı, asla olumlayamayacağımız bir çizgi… Dinler arası diyalogçular ağırlıklı Fethullahçılar ama sadece onlardan oluşmayan yapı…

Artık Türkiye’de cephelerden biri de, İslam’ın alacağı şekilde etkili olma savaşıdır. Bir yanda IŞİD gibi yapılar ve evet kaynağını Arap İslami geleneğinde buluyorlar, hemen yanında onlara karşıymış gibi durup aynı efendinin hizmetinde Fetullahçılar, diğer yanda sol, kemalist çevrelerin yakın hissedeceği Öztürk’ün açtığı yolda ilerleyenler, öte yanda Türkiye’de asırlardır mevcut olan geleneksel İslam…

Kavga geleneksel İslam’a şu ya da bu biçimde bağ kuran milyonların etkilenmesi, onların bir kulvara çekilmesi kavgası… Bu kavga da malum mevcut dünya kapışmasının parçalarından biri, ama ülkemiz için en önemli parçalarından biri…

Söz konusu kavganın yakıcı halinde, Öztürk’ün açtığı yolun kazanması kavganın şiddeti ve zamanın yetersizliği nedeniyle şu an için mümkün değil, ancak gelecekte normalleşen dünyada elbette olabilir. Kavga IŞİD, dinler arası diyalogçular ve geleneksel İslamcılar arasında olacak ve sonuçlanacak.

O halde bu günü anlamak için iki soru:

1. Kavganın taraflarına bakıp, kavganın sonuçlarını umursamadan, yesinler birbirini diyebilir miyiz?

2. Diyemezsek NE YAPMALI? Birşey yapanların ne yaptığını anladık mı?

Duble Prof Kazak Abdal
Twitter: @umco23
https://mobile.twitter.com/umco23

One Reply to “Siyasal İslamcılıkta Reform”

  1. Šahsi kanaatim
    Herkez kendi Islamini,okumakla(Kurani okuyarak),Ecdattan gelen birikimle ve DOGRU yu savunmakla bulmali..
    Aksi taktirde fetö gider aczimendi gelir-süleymanci-menzilci gelir..
    Paradox devam eder

Bir cevap yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.